Bilister kan se
frem til 14 km kø
Af
Katrine Øgaard
Jensen
Offentliggjort
27.08.09 kl. 14:53 -
Kilde:
Morgenavisen
Jyllands-Posten
Vejdirektoratets
prognoser varsler om
10-14 kilometers kø
i weekenderne på
motorvejen ved
Nyborg seks uger
frem.
Et byggeri på den
fynske motorvej E20
kommer til at
resultere i mange
gener for weekendens
trafikanter de næste
seks uger fra på
mandag.
Byggeriet skyldes,
at mange lastbiler
kører gennem Nyborg
by, da de er for
høje til at komme
under broerne, der
krydser motorvejen
ved Nyborg. På grund
af jernbanebroen kan
broerne ikke hæves,
og derfor skal
motorvejen i stedet
sænkes på en 300
meter lang
strækning.
Det betyder, at der
kun vil være ét spor
åbent på motorvejen
i hver retning ved
jernbanebroen.
Kommer bilister fra
Storebæltsbroen mod
Fyn, kan de dog køre
i to spor ind til de
rammer
jernbanebroen.
Derefter må de klare
sig med et enkelt.
Og det vil
sandsynligvis betyde
kødannelser i
perioden.
Kødannelser giver
problemer
Ifølge Karl-Erik
Christiansen fra
Vejdirektoratet kan
sænkningen af
motorvejen betyde
kødannelser på op
til 14 kilometer i
ugerne fra den 31.
august til den 9.
september i år.
”Vi ved, at
hovedtrafikken i
særdeleshed fredag,
måske også torsdag,
kører fra øst mod
vest. Så vi kan
forvente, at der vil
opstå en hel del
kødannelser i
vestgående retning i
løbet af fredag
eftermiddag. Og
vores prognoser
siger, at vi kan
forvente noget i
retning af 10-14
kilometers kø. Så vi
har et problem, hvis
køerne virkelig får
den dimension,”
siger han.
Storebælt skal
holdes fri
Problemet består
ifølge Karl-Erik
Christiansen i, at
køerne kan nå helt
ud på
Storebæltsbroen,
hvis prognoserne
holder stik. Og det
må absolut ikke ske.
”Køen må under ingen
omstændigheder
kravle ud på
Storebælt. For når
Murphys Lov kører i
højeste gear, så
kommer der også en
påsejlingsalarm på
den bro, samtidig
med at der er en kø
i forbindelse med
vejarbejde. Så den
bro skal tømmes hele
tiden,” siger han.
Hvis Vejdirektoratet
registrerer så stor
en kø på
overvågningssystemerne,
vil de derfor få
Storebæltsforbindelsen
til at dosere
betalingsanlægget
ved at holde
trafikanterne lidt
tilbage.
Trafikanter må
sluses
Men den løsning
skaber et nyt
problem, da
bilisterne i yderste
tilfælde vil komme
til at holde i kø på
en motorvej, der
ikke har nødspor. Og
det vil beredskabet
på Sjælland ikke
acceptere i tilfælde
af en udrykning fra
alarmcentralen.
”Derfor, som den
sidste løsning når
det koger fredag
eftermiddag, laver
vi en ”sluse” på
motorvejen ved
Vemmelev, hvor
nødsporet stopper.
Så bygger vi en kø
derude, hvor man kan
komme til i
nødsporet, hvis der
kommer
122-meldinger,”
siger Karl-Erik
Christiansen.
Da en del trafik
forventes at finde
vej gennem Nyborg på
grund af
kødannelserne på
motorvejen, er der
desuden etableret
"grøn bølge", altså
længerevarende grønt
lys, i relevante
lysreguleringer i
Nyborg.
Presset byggeperiode
Byggeriet kommer til
at koste 23
millioner kroner og
har i lang tid været
et stort ønske fra
Nyborg kommune. Nu
er der afsat penge
til byggeriet i
finansloven, og skal
broernes frihøjde
hæves, skal det
gøres inden
efterårsferien, da
det kolde vejr
ellers kan genere
byggeprocessen.
”Vi har så prøvet at
gøre sådan, at
handlingsprocessen
bliver minimal. Og
det skal være
færdigt før
efterårsferien. Det
er den
anlægsperiode, man
har til at bygge i.
Det er lige nøjagtig
6 uger. Og mere kan
det simpelthen ikke
presses sammen til”
siger Karl-Erik
Christiansen.