|
|
Rally Official - Hvad er din opgave? |
|
|
|
Denne oversigt beskriver de opgaver som
de forskellige officials har ved et Klubrally
eller et Rally. |
|
|
|
Indhold: |
|
1. Løbsleder |
11. Prøvechef |
2. Løbssekretariat |
12. Tidskontrol |
3. Beregner |
13. Starter |
4. Officialkontakt |
14. Tidtager |
5. Kørerkontakt |
15. Skriver |
6. Pressekontakt |
16. Officials |
7. Sikkerhedschef |
17. Målkontrol |
8. Teknisk kontrol |
18. Åbne – lukke vogn |
9. Licenskontrol |
19. Forkørere |
10. Startbord |
20. Hvis ulykken sker |
|
|
|
|
Løbsleder: OF323 – 324 - 344
Løbslederen har det overordnede ansvar for hele løbets planlægning
og afvikling. Han finder de enkelte hastighedsprøver sørger for, at
der indhentes alle de fornødne tilladelser hos lodsejere, kommune,
DASU og Politi.
Planlægger og beskriver hastighedsprøven med opstilling af
ruteafmærkninger og med sikkerhedsafmærkning. Er ansvarlig for at
sikkerheden er i orden og afspærring overfor publikum er
tilfredsstillende.
Beskriver antallet af nødvendige hjælper, officials og disses
placering på prøven.
Udarbejder tillægsregler og Slutinstruktion til deltagerne og
eventuelle Bulletiner med ændringer i løb eller rutebog, samt sørger
for korrekt offentliggørelse.
Udarbejder en rutebog til deltagerne og en mappe til den enkelte
prøvechef.
Udarbejder kontrolkort til deltagerne.
Varetager enhver kontakt til pressen under løbet i tilfælde af
indtrufne uheld.
Løbssekretariat:
Bistår ved udsendelse af Tillægsregler og ved opsætning af
elektronisk tilmelding og beregnersystemet. Modtager anmeldelser fra
deltagere, registrerer at betaling af startgebyr indgår, sikrer
indlæsning af deltagerne i beregnersystemet, udsender endelige
deltagerlister og udsender resultatlister efter løbet. Udskriver
eller udsender startkort og ”tro og love erklæringer” til alle
deltagerne. Udskriver og påsætter labels med deltagers startnummer,
navne og starttid til startkortene. Udskriver deltagerlister, der
bruges til ophæng ved start, teknisk kontrol, licenskontrol,
startbord, prøvechefer og løbsleder. Afregner løbsafgifter til
forskellige turneringer og DASU.
Beregner:
Opsætter alle løbets data i beregnerprogrammet, modtager endelig
deltagerliste fra sekretariatet, retter evt. ændringer i
deltagerdata ved licenskontrol, registrerer tider fra deltagernes
kontrolkort i beregnersystemet, udskriver delresultater og endelige
resultater til ophæng, udlevering til deltagerne og offentliggørelse
på diverse hjemmesider.
Officialkontakt:
Bistår løbslederen med at skaffe det nødvendige antal officials
til afvikling af løbet. Registrerer hvilke opgaver den enkelte
officials har.
|
|
Kørerkontakt – (bruges kun ved Rally):
Er den som de enkelte løbsdeltagere skal kontakte under løbet i
ethvert spørgsmål. Skal aflaste løbslederen for spørgsmål om
praktiske forhold ved løbet.
Pressekontakt:
Er ansvarlig for al presseinformation før under og efter løbet.
I tilfælde af uheld under løbet, er det løbslederen der som den
eneste udtaler sig til pressen og til andre.
Sikkerhedschef: (bruges mest ved rally, ved klubrally er det
løbslederens ansvar)
Er ansvarlig for at alle sikkerhedsforskrifter overholdes. Kan til
enhver tid kræve at afspærringer og afmærkninger ændres af
prøvemandskabet.
Gennemkører hele løbet i god tid inden åbnervognen. Medbringer ofte
tidtagermateriel (stopure).
Teknisk kontrol (TK): OF 363 - 364
Består af en uddannet teknisk kontrolchef og en eller flere
assistenter. Bilen skal fremstilles af føreren af bilen, og det kan
også være teamets mekaniker der gør det. TK gennemgår samtlige
deltageres biler for at sikre at sikkerhedsforskrifterne overholdes.
Indsamler deltagernes vognbog, som afleveres til målkontrollen,
vognbogen afleveres igen efter løbet, når der afleveres en
underskrevet tro og love erklæring. Alle påtaler af fejl må kun ske
af Teknisk Kontrolchef, som noterer manglen i deltagernes vognbog.
Kvitterer for kontrollen på deltagerens startkort.
Licenskontrol:
Begge deltagere i mandskabet skal møde personligt ved
licenskontrollen. Sørger for ophæng af deltagerlister,
polititilladelse og DASU-tilladelse ved start. Har samtlige
deltagers anmeldelsesblanketter liggende i startnummerorden. Og
kontrollerer:
deltagernes licens – nummer, navn og noterer evt. ændringer i
anmeldelsen.
Føreren har kørekort.
At
startgebyret er betalt.
At
begge deltagerne har underskrevet anmeldelsen.
at
TK er gennemført.
Kvitterer på startkortet.
Udleverer rutebog og oplyser deltagerne om deres starttidspunkt.
Startbord:
Deltagerne typisk 2. køreren henvender sig til startbordet ca. 3
min. før deres starttid og får udleveret deres startkort max 1 minut
før.
Der oplyses om eventuelle rettelser/ændringer (Bulletiner) til
rutebog eller løb i øvrigt. Deltagerne skal kvitterer for
modtagelsen af enhver ændring, som samtidig skal være ophængt både
ved start og mål.
Prøvechef: OF 354
Prøvechefen er overordnet ansvarlig for den enkelte
hastighedsprøve og for det mandskab der passer prøven. Prøvechefens
konkrete opgaver er:
At
planlægge afviklingen af prøven.
At
fremskaffe alt nødvendigt materiel til afvikling af prøven.
At
etablere prøven: afspærring, sikkerhedszone.
At
sikre sig, at prøvens official er instrueret.
At
placere officials rundt på prøven.
At
afprøve evt. radiokontakt til alle officials inden løbet startes.
Sikre sig, at der ikke kommer uvedkommende ind på prøven.
At
afvikle prøven.
At
holde løbslederen informeret om alle uregelmæssigheder ved
afviklingen af prøven, derunder:
At
sikre at kontrollisten bliver ført.
At
sikre at afkørsel og uheld registreres.
At
inddrage kontrolkortet fra deltagere, der udgår af løbet og straks
informere løbslederen og beregneren om hvilke startnumre der er
udgået.
At
sørge for oprydning efter prøven er afviklet.
At
sørge for at alt materiel som har været brugt til prøven afleveres i
samme stand som det er modtaget, at stænger er bundtet og stopure
bliver afleveret.
At
sørge for at ”lodsejerkontakten” underrettes hvis der har været
utilfredse beboere.
Tidskontrol – Klubrally:
Ved klubrally – bruges tidskontrol ved ankomst/afgang til pause
og ved mål.
Formålet er at sikre registrering af hvornår mandskabet er ankommet
til pause, kørt fra pause og ankommet til mål.
Der er sat en maksimal afviklingstid for de enkelte deltagere, hvis
den tid overskrides bliver mandskabet udelukket fra beregning. I
kontrolkortet noteres den tid hvor bilen ankommer til kontrollen.
Kontrollens ur er det eneste som tæller, hvis deltagerne protesterer
modden noterede tid henvises de til løbslederen.
|
|
Tidskontrol – Rally:
Ved Minirally og Rally – er der flere tidskontroller.
Mandskaberne skal overholde en ideal køretid, som udregnes fra den
foregående tidskontrol.
Idealkøretiden er oplyst i rutebogen. Tidskontrollens ur er det
eneste som tæller, og det skal være synligt for kørerne, hvis
deltagerne protesterer mod den noterede tid, henvises de til
løbslederen eller kørerkontakten hvis der er en sådan.
Markering af tidskontrol:
25 meter før tidskontrollen er opsat et forvarsels skilt (gult
ur).
Tidskontrollen er markeret med et rødt ur mindst 50 m. før
startskiltet.
Startskiltet er et rødt startflag.
---- 25 m -----
------ 50 m ------
----- 25 m -----
Tidskontrolzone
Deltagerne skal afvente idealtiden udenfor kontrolzonen – før det
gule flag. Kontrolzonen må tidligst tilkøres 1 minut før deltagerens
idealminut. Kontrolkortet skal afleveres til kontrolmandskabet
senest ved udgangen af idealminuttet.
Kontrolmandskabet skal have et ur med tydelig minutvisning, og som
kan læses af deltagerne.
Tiden er den uret viser i det øjeblik, kontrolkortet overrækkes til
kontrolmandskabet og køretøjet holder ud for kontrolskiltet (rødt
ur). Det er ikke tilladt at gå hen til kontrollen for at få noteret
sin tid – bilen skal holde ud for kontrolskiltet. Det er dog
tilladt, at gå til tidskontrollen, hvis der er kø på prøven.
Hele kontrolzonen fra gult forvarsel til orange slut er Parc Fermé
område og hverken reparationer eller assistance er tilladt i
kontrolområdet.
Starter: OF 356
At
få deltagerne frem til start.
At
deltagerne har styrthjelm, spændt sikkerhedssele, lukkede vinduer og
tændt kørelys.
At
deltageren bliver startet efter starterprocedure. Der kan startes
med flag og tælles ned fra 5 højt, eller med elektronisk startlys.
Starter en deltager før flaget hæves eller lyset slukkes, er det
tyvstartog noteres i kontrolkortet – der gives straks besked til
”skriveren” om tyvstarten. (straffes)
Er
deltageren ikke klar til at starte indenfor 20 sek. fra
startsignalet skal tildeles max. Tid på prøven. Og bilen skal straks
flyttes til et sikkert sted. Omstart kan kun finde sted ved
officialfejl eller efter signal med rødt flag/lys.
Tidtager: OF 356
At
tage start-tid på deltagerne - starter stopur samtidig med at flaget
løftes.
At
tage mål-tid når forreste del af bilen passerer mållinjen eller
notere tiden fra tidstagningsuret.. Der skal stoppes i målfeltet,
overskridelse af en af de tre sider i målfeltet og/eller berøring af
kegle er strafgivende.
Ved
teknisk defekt på hastighedsprøven må mandskabet skubbe bilen ud af
prøven. Det medfører altid max tid på prøven - besked til
”skriveren”.
At
hjælpe med opstilling og nedtagning af prøven efter afvikling.
Skriver:
Skriveren placeres tæt på tidtageren, men alligevel så langt
væk, at bilen kan komme væk fra målfeltet, så der er klar til næste
deltager.
At
modtage mandskabets måltid fra tidtageren.
At
modtage besked om tyvstart, fejlbane, berørte kegler, overskredet
mållinje.
At
notere tid og evt. fejl i mandskabs kontrolkort.
At
notere tid og evt. fejl i kontrollisten.
At
hjælpe med oprydning efter prøven er afviklet.
At
hjælpe med nedtagning af prøven efter afviklingen.
Officials opgaver:
At
deltage i afviklingen under prøvechefens anvisning.
At
sørge for at der ikke kommer tilskuer eller andre ind på prøven.
At
sørge for at der ikke opholder sig personer i sikkerhedszonerne.
At
kontakte og vejlede tilskuere om sikker færdsel i nærheden af
prøvestrækningen (krydsning af prøven må kun forekomme hvor der er
god oversigt og ingen biler i nærheden).
At
optræde diplomatisk overfor især beboere, men også alle andre
”gæster” - husk at rally ikke har nogen fremtid uden lodsejere og
tilskuere.
At
sikre at uheld, afkørsler, påkørsler o.l. registreres i
hændelseslisten med Startnummer, samt at der øjeblikkeligt
rapporteres til prøvechefen.
At
vide hvad der skal gøres, hvis en deltager køre galt: Se ”hvis
uheldet sker”
At
være behjælpelig med at uopsættelig kørsel ikke sker til og
fra prøve. Beboere er informeret om, at hvis de undtagelsesvis
skal ud, skal de først ringe til prøvechefen. Han vil
derefter vurdere situationen og kan eventuelt stoppe prøven.
At
hjælpe med nedtagning af prøven, efter afviklingen. Evt.
specialopgaver for officials ud over ovennævnte kan være: |
|
At
melde til ”Skriveren” om deltagernes evt. fejlbane eller påkørte
kegler.
Målkontrol:
Målkontrollens opgaver er at registrerer samtlige deltageres
ankomsttid til mål - noteres i kontrolkort og kontrolliste. Modtager
kontrolkort og ”Tro- og love erklæring” fra samtlige deltagere -
inkl. evt. udgåede deltagere. Mandskabets vognbog udleveres først
når ”Tro- og love erklæringen” er underskrevet og afleveret til
målkontrollen.
Videregiver kontrolkort til beregneren.
Åbne- lukkevogn:
Åbnevognens opgaver er at kontrollerer at den enkelte
hastighedsprøve er klar på det aftalte tidspunkt, sikrer at alle
poster er bemandet og afspærringer er på plads. Når åbnevognen har
gennemkørt prøven er det signal til, at området er lukket for al
øvrig færdsel.
Åbnevognen kan køre med rødt blinklys
som tegn på at prøven er afspærret og klar til løb.
Lukkevognen er information til alle officials, om at prøven lukker
for deltagerne, løbet er slut og der igen er åben for almindelig
færdsel. Lukkevognen kan køre med grønt
blinklys.
Forkørere:
Der kan anvendes forkørere i både klubrally og rally. Forkørerne
har kontrolkort som svarer til deltagernes. Forkørerens opgave er at
teste prøvemandskabet og kontrollerer at alt - både startprocedure,
tidtagning, og notat i kontrolkort - fungerer som det skal inden
deltagerne kommer.
Forkøreren skal primært kontrollere og ikke køre rally.
Hvis ulykken sker:
Få overblik over situationen og hold hovedet koldt
Underretning
Ved uheld med personskade kontaktes prøvechefen omgående og oplys om
følgende:
Hvad er der sket
Hvor på prøven er det sket (postens nr.)
Er der personskade
Er der fastklemte
Mener du prøven skal stoppes / lukkes
Prøvechefen vurderer straks hvad der videre skal foretages.
Alarmering af 112 foretages kun af prøvechefen.
HUSK: I tilfælde af uheld / ulykke:
Prøvechef og prøvemandskab udtaler sig kun til Falck og Politi
Ikke til tilskuere eller andre deltagere, det sætter gang i
rygtesmedene..
Kun løbsledelsen udtaler sig til pressen |
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
|
|
|