PRESSEMEDDELELSER |
Toyota
Rally 2001 |
04.09.2001 | Local Heros |
01.10.2001 | Fedtet rally |
26.09.2001 | Afbud fra P.O.Persson |
23.09.2001 | Toyota Rally 2001 godt på vej |
13.09.2001 | Hvor der er vilje, er der vej |
05.09.2001 | Rallyeliten mødes i Odense |
Toyota
Rally 2001
Pressemeddelelse 5
Local Heroes!
I sidste week-end den 29. september blev
femte afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally afviklet med start fra
Odense Idrætshal under navnet Toyota Rally 2001. Ralliet blev en
meget fedtet affære. Efter flere dages regnbyger og begyndende efterårsarbejde
på markerne var de fynske vej særdeles våde og glatte. Ved løbets start lørdag
morgen kl. 8.00 stod barometret fortsat på regn, og dette fortsatte stort set
hele dagen. Først sidst på eftermiddagen var nogle af vejene ved at tørre op,
men der var fortsat masser af våde og fedtede pletter. Der blev således hårdt
brug for regnvejrsdækkene løbet igennem. - Løbet havde deltagelse af hele 5
lokale fynske kørere, der deltog i løbet med større eller mindre held.
Finn Emborg, Fangel og Hans Jørgensen,
Svendborg deltog med størst held i deres Toyota Corolla GT. Teamet scorede
en andenplads i klasse H10 og opnåede samtidig en placering som bedste fynske
hold på en 19. plads generelt. Som alle andre hold klagede Finn og Hans over
manglende vejgreb, men fik faktisk størst problemer, da vejene var ved at tørre
op sidst på dagen. Det skiftende føre gav dermed store problemer med at gøre
de rigtige dækvalg.
Tage og Anette Jensen, rally-ægteparret fra Særslev
klagede ligeledes over store problemer med vejgreb, da de ikke rådede over
rigtige regnvejrsdæk til deres Peugeot 205 1,3 grp. A. Dette resulterede i en
mindre afkørsel allerede på prøve 1, hvor bilens ratstamme blev lettere
beskadiget. Herefter forsøgte parret at montere standard all-weather dæk fra
deres almindelige gadebil på rallybilen. Denne løsning kunne slet ikke bruges,
og holdet måtte indkassere flere mindre afkørsler på de følgende 4
hastighedsprøver. Slutresultatet blev en 6. plads i klasse A5 og og en 28.
plads generelt.
Søren Jensen og Tue Reenberg, Haarby
deltog med deres Peugeot 106 Kit Car og kørte et stabilt løb uden de helt
store problemer. Placeringen blev en fjerde plads i klasse A5 med 30 sek. op til
3. pladsen og en 22. plads generelt.
Rasmus Andersen, Strib og Dan Johannsen,
Vojens, der kører Honda Integra Type R i gruppe N, hjemkørte en 2. plads i
klasse N3 og blev samtidig nr. 20 generelt 1 sekund efter klubkammeraten Finn
Emborg, der faktisk snupper 19. pladsen på løbets allersidste prøve. Rasmus
udtaler, at lysten til motorløb denne dag var ret så ringe. Dels var vejene
uhyggelig glatte, og dels arbejder Rasmus netop nu på at starte egen virksomhed
op, hvilket gav problemer med koncentrationen.
I forbindelse med Toyota Rally 2001 blev også Toyota Minirally afviklet. Dette bestod af DM-løbets anden etape og havde deltagelse af Michael Andersen, Dyrup og Jes Kristensen, Bredsten i deres Toyota Corolla GT. Holdet løb ind i problemer med det fedtede føre allerede på prøve 1 i miniralliet, hvor Toyota´en fortsatte ligeud og ramte et par små vejtræer. Heldigvis medførte dette kun mindre skader og teamet kunne fortsætte løbet efter lidt tilpasning med plast-strips, gaffa-tape og håndkraft. Resten af dagen var Michael og Jes stabilt kørende og kunne køre en klassesejr samt en fin andenplads generelt hjem i det 33 biler store minirally-felt.
De øvrige resultater kan ses på www.kdak.dk/rally01
Toyota
Rally 2001
Pressemeddelelse 4
Femte afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally, Toyota Rally 2001, blev en meget fedtet affære. Efter flere dages regnbyger og begyndende efterårsarbejde på markerne var de fynske vej særdeles våde og glatte. Ved løbets start lørdag morgen kl. 8.00 stod barometret fortsat på regn og dette fortsatte stort set hele dagen. Først sidst på eftermiddagen var nogle af vejene ved at tørre op, men der var fortsat masser af våde og fedtede pletter. Der blev således hårdt brug for regnvejrsdækkene og en stor del af rallyfeltet valgte at gennemføre hele ralliet på denne type gummi. Alligevel kneb det for mange af deltagerne at finde det nødvendige vejgreb. Dette medførte en hel del mindre, men desværre også større afkørsler. - Heldigvis alle uden personskade.
Gruppe N opgør udeblev
En af de første og mest prominente afkørsler
i løbet stod Kristian Poulsen og hans Mitsubishi Lancer Evo. 6 for allerede på
prøve 2. Også Michael Pedersen i samme biltype måtte en tur ud i botanikken
ret tidligt på dagen, hvilket resulterede i et tidstab på ca. 20. sekunder.
Alligevel formåede han at hænge godt på. Det blev således Karl-Åge Jensen i
endnu en Mitsubishi Lancer , der tog teten og lagde sig i spidsen. Senere på
dagen måtte Michael Pedersen udgå efter endnu en afkørsel og dermed udeblev
den helt store spændingen i klassen. Gruppe N blev dermed vundet i suveræn
stil af Karl-Åge Jensen, som nu for alvor er begyndt at øjne chancen for sit
sjette Danmarks-mesterskab. Samtidig indtog Karl-Åge 2. pladsen i
generalklassementet.
DM-vinderen gruppe A fundet
Førstepladsen i generalklassementet blev på ligeså suveræn vis indtaget
af Jens Mulvad og Niels Jørgen Iversen i deres lynhurtige Toyota Corolla WRC.
Afstanden til nr. 2 var på 2 min. 32 sekunder. Dermed har Jens Mulvad scoret de
maksimalt mulige 160 point og kan kåres som Danmarksmester i gruppe A for 3. år
i træk. På andenpladsen i gruppe A og tredjepladsen generelt kom en stabilt kørende
Jørgen Pilgaard i sin Peugeot 306 Maxi, der på trods af kun forhjulstræk ikke
var til at slå ud af kurs. I gruppen for biler op til 1400ccm blev endnu en
DM-vinder fundet, nemlig talentet Martin Johansen, der ligeledes har vundet med
maksimum point 160 efter endnu en klassesejr i Toyota Rally 2001.
Mandefald i gruppe H
Gruppe H var ligeledes præget af mandefald, da 2 af DM-kandidaterne Erik Sørensen,
Vauxhall Chevette og Johannes Fraas begge måtte udgå med maskinskade. Dette
overlod gruppen til et opgør mellem Keld Seidler og Henrik Jensen. Sidstnævnte
placerede sin VW Golf i spidsen af gruppen efter 3 prøver, men måtte til sidst
overlade gruppesejren til Keld Seidler og hans Ford Sierra Cosworth med en
tidsmargin på 1 min. 31 sekunder. Seidler indtog samtidig 9. pladsen generelt.
De øvrige resultater kan ses på www.kdak.dk/rally01
Sidste nyt
26.09.2001
Løbsledelsen har modtaget et afbud fra svenskeren P.O.Persson i Ford Escort Cosworth. Han er meget ked af at melde afbud, men på grund af motorproblemer er det ikke muligt for ham at stille op i det fynske rally, hvor han med en generel 3.plads gjorde det rigtigt godt sidste år.
Ærgeligt at vi ikke får den farverige svensker at se på Fyn, men vi håber han vil være at finde i startopstillingen ved en senere lejlighed.
Pressemeddelelse
3
23.09.2001
Toyota Rally 2001 godt på vej
Med
i alt 84 anmeldte rallyteams ved anmeldelsesfristens udløb tegner Toyota
Rally 2001 til at blive en stor sportslig succes. Løbsledelsen fra den
arrangerende klub KDAK Sport Fyn havde godt nok håbet på lidt flere deltagere,
nu hvor jagten på de afgørende DM-point for alvor går ind. Løbet er tællende
som årets 5. afdeling af Danmarksmesterskabet i rally og løbets anden etape
udgør Toyota Minirally, som er 4. afdeling af DASU Minirally Cup.
Flere udenlandske hold på startlisten
De 84 rallyteams er fordelt med 52, som
deltager i DM-rally og 32 hold, der deltager i det efterfølgende minirally. Når
starten går fra Odense Idrætshal lørdag morgen den 29. september kl. 08.00 føres
feltet an af start nr. 1 Jens Mulvad og Niels Jørgen Iversen i deres Toyota
Corolla WRC. Dette hold er igen i år storfavoritter til at vinde
Danmarksmesterskabet i grp. A. Det er dog Ove Pedersen, Ringkøbing i en lidt ældre
Toyota Celica GT4, som fører mesterskabet i skrivende stund. Med i løbet er
også flere spændende udenlandske kørere. Blandt disse kan nævnes svenskeren
P.O. Person i Ford Escort WRC. Flere svenske og norske kørere har i år
deltaget i det danske mesterskab og har begejstret de danske rallytilskuere med
deres fantastisk flotte kørsel især på løst underlag. WRC er for øvrigt en
forkortelse for World Rally Car. Disse biler er udviklet specielt til VM-rally
og repræsenterer således det ypperste inden for rallybiler.
Endnu
en svensk deltager er Mathias Aronsson i Peugeot 306 Gti, der virkelig giver de
danske deltagere i gruppe N kamp til stregen. – Denne gruppe er for de serienære
biler og domineres desuden af Karl Åge Jensen, Kristian Poulsen, Michael
Pedersen og Kaj Petersen, der alle kører Mitsubishi Lancer Evo. 6. Kampen om
mesterskabet denne gruppe er meget åbent, da de 3 førstnævnte blev udelukket
fra 4.afdeling af DM pga. tekniske uregelmæssigheder. Alle tre har dog
appelleret kendelsen.
De ældre biler og de lokale hold
Ud over de nævnte topnavne i moderne
fartmaskiner har Toyota Rally 2001 også deltagelse af en masse ældre,
men stadig potente biler. Disse deltager i grp. H, som er for tunede biler ældre
end 5 år. Dette mesterskab føres netop nu af svenske Lennarth Eriksson, der kører
i en 18 år gammel Opel Ascona, der efter sigende har kørt over 300 rallyløb!
I forfølgergruppen efter svenskeren ligger flere andre hold, der kører biler
fra dengang baghjulstræk var hvermandseje. Her finder vi Johannes Fraas i Volvo
240 og Erik Sørensen i en Vauxhall Chevette 2.3 HSR.
Løbet har også deltagelse af en række lokale hold bl.a. Finn Emborg, Fangel i hans Toyota Corolla GT, der også deltager i gruppe H. For de mindre biler fra 0-1400 ccm køres et separat mesterskab. Her deltager Tage Bo Jensen, Særslev med sin Peugeot 205, samt Søren Jensen, Haarby, der kører Peugeot 106 Kit Car. Disse 2 ligger henholdsvis nr. 4 og 5 i mesterskabet. Sidst, men ikke mindst deltager Rasmus Andersen, Strib med sin Honda Integra type R i gruppe N.
Pressemeddelelse
2
13.09.2001
Hvor der er vilje, er der vej!
Motorklubben KDAK Sport Fyn´s medlemmer og hjælpere har sammen med sponsorerne
for alvor taget arbejdshandskerne på her de sidste par uger op til Toyota
Rally 2001. Løbet er 5. afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally og
afvikles i og omkring Odense den 28.-29. september. Rallyet forventes at påkalde
sig stor tilskueropmærksomhed, nu hvor kampen om DM-medaljerne spidser til. Den
helt store tilskuermagnet bliver uden tvivl en centralbeliggende hastighedsprøve
tæt ved motorvejen i Industriområdet Odense S.
Vej anlægges specielt til lejligheden
Hastighedsprøven i Odense S består af Energivej, Handelsvej og Teknikvej.
Disse veje spærres i dagens anledning af for al offentlig trafik. Sammen med to
industriarealer hos NCC samt Møller og Sørensen Finer A/S udgør de en meget
spændende rundstrækning på både asfalt-, beton- og løst underlag. Her skal
rallyfeltet køre 3 ½ omgange eller 7,85 km.
For at få banen til at ”hænge sammen” i
bogstaveligste forstand, anlægges ca. 150 meter ny grusvej henover et braklagt
område, hvor diverse buske og træer må ryddes forinden. Denne ”anlægs-opgave”
har Entreprenørvirksomheden NCC med Driftsleder Klaus Mølgaard i spidsen påtaget
sig, som sponsor for arrangementet. NCC er en af kvarterets mange større
virksomheder. NCC driver her en moderne asfaltfabrik, der er i stand til at
fremstille op til 1500-1800 tons asfalt på en normal arbejdsdag. Denne mængde
asfalt svarer til, at ca. 60 lastvognstog om dagen kan fyldes. Udover anlæggelse
af den nævnte vej er NCC behjælpelig med afspærringsmateriel og stiller som nævnt
også deres arealer til rådighed for løbet.
Forventet tilskuertal: 4-6000
Der ventes ca. 4-6.000 tilskuere på hastighedsprøven i Odense S. En del af
disse vil være rally-entusiaster fra hele landet, men der ventes også et større
antal tilskuere fra hele Odense. Alle kan se frem til over 3 timers ”live”
motorsportsunderholdning af høj karat lørdag den 29. september fra ca. kl.
12.20, hvor prøven åbner. Feltet vil være ført an af DM-favoritten Jens
Mulvad i hans lynhurtige Toyota Corolla WRC. Hele arrangementet bliver hjulpet på
vej af omkring 300 officials og alene på publikumsprøven i Odense S vil den
arrangerende klub KDAK Sport Fyn være til stede med ca. 30 personer, der sørger
for at afspærringer og tidtagning fungerer efter hensigten.
Pressemeddelelse
1
05.09.2001
Rallyeliten mødes i Odense
Der er lagt op til fart og spænding med masser af motorbrøl i og omkring
Odense den 28.-29. september, hvor Toyota Rally 2001 afvikles med
rallycentrum i Odense Idrætshal. Løbet er 5. afdeling af årets
Danmarksmesterskab i rally. Løbsledelsen venter hele den danske rallyelite samt
adskillige spændende udenlandske navne til start. Dermed vil feltet komme til
at tælle ca. 90 rallyteams, når starten går lørdag morgen den 29. september
kl. 08.00. De mange rallybiler vil blive ført an af Jens Mulvad i sin
superhurtige Toyota Corolla WRC, der er klar favorit til årets DM-titel.
En del af rallyholdene deltager i et mindre løb i løbet. Sammen med rally-DM5
afvikles nemlig 4. afdeling af DASU Minirally CUP, der køres over en noget
kortere distance.
700 personer tager del i Toyota Rally 2001
Deltagerne medbringer foruden rallybiler også deres servicemekanikere med
servicebiler. Dermed vil det totale antal deltagere komme op på 360-400
personer. Hertil kommer ca. 300 officials, der hjælper til med afviklingen af løbet.
Der bliver således masser af aktiviteter at se på for alle motorsportsfans.
Servicering af rallybilerne under løbet vil finde sted på P-pladsen foran
Odense Idrætshal. Her vil det kunne opleves hvordan service lige fra pudsning
af vinduer til udskiftning af gearkasser foretages i lyntempo. For de særligt
teknisk interesserede vil der i øvrigt også være mulighed for at betragte de
mange spændende biler i forbindelse med den tekniske kontrol, der finder sted
hos Toyota Odense V fredag den 28. september fra kl. 16-21.
Den rigtige rally-action kan opleves bl. a. på de nordfynske veje ved Veflinge
og Sasserod, som lægger asfalt til størstedelen af løbets første etape.
Herefter returnerer rallyfeltet til Odense, hvor en særlig publikumsvenlig
specialprøve afvikles i det nye industrikvarter ved motorvejen i Hjallese,
Odense S. I dagens anledning er Energivej, Handelsvej og Teknikvej spærret af
og udgør sammen med to industriarealer en meget spændende og krævende rundstrækning
på både asfalt-, beton- og grusunderlag, hvor rallyfeltet skal køre 3 ½
omgange eller 7,85 km. Den arrangerende klub KDAK Sport Fyn venter her 4-6.000
tilskuere, der kan se frem til over 3 timers live motorsportsunder-holdning, da
prøven afvikles 2 gange i træk fra ca. kl. 12.20.
Slutspurten
Løbets slutspurt er henlagt til Tommerup og omegn. Her køres hovedparten af løbets
sidste etape. Der er især lagt op til fart og spænding på Hesbjerg Skov-prøven,
der er særdeles bakket og rummer masser af uoverskuelige sving. – Et oplagt
sted at hente de sidste afgørende sekunder. Herudover afvikles der specialprøver
i Nårup og ved Gundestrup inden rallybilerne returnerer til målet ved Odense
Idrætshal kl.18.30.