PRESSEMEDDELELSER

Toyota Rally 2001  

04.09.2001 Local Heros
01.10.2001 Fedtet rally
26.09.2001 Afbud fra P.O.Persson
23.09.2001 Toyota Rally 2001 godt på vej
13.09.2001 Hvor der er vilje, er der vej
05.09.2001 Rallyeliten mødes i Odense

Toyota Rally 2001
Pressemeddelelse 5

Local Heroes!
I sidste week-end den 29. september blev femte afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally afviklet med start fra Odense Idrætshal under navnet Toyota Rally 2001. Ralliet blev en meget fedtet affære. Efter flere dages regnbyger og begyndende efterårsarbejde på markerne var de fynske vej særdeles våde og glatte. Ved løbets start lørdag morgen kl. 8.00 stod barometret fortsat på regn, og dette fortsatte stort set hele dagen. Først sidst på eftermiddagen var nogle af vejene ved at tørre op, men der var fortsat masser af våde og fedtede pletter. Der blev således hårdt brug for regnvejrsdækkene løbet igennem. - Løbet havde deltagelse af hele 5 lokale fynske kørere, der deltog i løbet med større eller mindre held.

Finn Emborg, Fangel og Hans Jørgensen, Svendborg deltog med størst held i deres Toyota Corolla GT. Teamet scorede en andenplads i klasse H10 og opnåede samtidig en placering som bedste fynske hold på en 19. plads generelt. Som alle andre hold klagede Finn og Hans over manglende vejgreb, men fik faktisk størst problemer, da vejene var ved at tørre op sidst på dagen. Det skiftende føre gav dermed store problemer med at gøre de rigtige dækvalg.

Tage og Anette Jensen, rally-ægteparret fra Særslev klagede ligeledes over store problemer med vejgreb, da de ikke rådede over rigtige regnvejrsdæk til deres Peugeot 205 1,3 grp. A. Dette resulterede i en mindre afkørsel allerede på prøve 1, hvor bilens ratstamme blev lettere beskadiget. Herefter forsøgte parret at montere standard all-weather dæk fra deres almindelige gadebil på rallybilen. Denne løsning kunne slet ikke bruges, og holdet måtte indkassere flere mindre afkørsler på de følgende 4 hastighedsprøver. Slutresultatet blev en 6. plads i klasse A5 og og en 28. plads generelt.

Søren Jensen og Tue Reenberg, Haarby deltog med deres Peugeot 106 Kit Car og kørte et stabilt løb uden de helt store problemer. Placeringen blev en fjerde plads i klasse A5 med 30 sek. op til 3. pladsen og en 22. plads generelt.

Rasmus Andersen, Strib og Dan Johannsen, Vojens, der kører Honda Integra Type R i gruppe N, hjemkørte en 2. plads i klasse N3 og blev samtidig nr. 20 generelt 1 sekund efter klubkammeraten Finn Emborg, der faktisk snupper 19. pladsen på løbets allersidste prøve. Rasmus udtaler, at lysten til motorløb denne dag var ret så ringe. Dels var vejene uhyggelig glatte, og dels arbejder Rasmus netop nu på at starte egen virksomhed op, hvilket gav problemer med koncentrationen.

I forbindelse med Toyota Rally 2001 blev også Toyota Minirally afviklet. Dette bestod af DM-løbets anden etape og havde deltagelse af Michael Andersen, Dyrup og Jes Kristensen, Bredsten i deres Toyota Corolla GT. Holdet løb ind i problemer med det fedtede føre allerede på prøve 1 i miniralliet, hvor Toyota´en fortsatte ligeud og ramte et par små vejtræer. Heldigvis medførte dette kun mindre skader og teamet kunne fortsætte løbet efter lidt tilpasning med plast-strips, gaffa-tape og håndkraft. Resten af dagen var Michael og Jes stabilt kørende og kunne køre en klassesejr samt en fin andenplads generelt hjem i det 33 biler store minirally-felt.

De øvrige resultater kan ses på www.kdak.dk/rally01

top

Toyota Rally 2001
Pressemeddelelse 4

Fedtet Rally!

Femte afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally, Toyota Rally 2001, blev en meget fedtet affære. Efter flere dages regnbyger og begyndende efterårsarbejde på markerne var de fynske vej særdeles våde og glatte. Ved løbets start lørdag morgen kl. 8.00 stod barometret fortsat på regn og dette fortsatte stort set hele dagen. Først sidst på eftermiddagen var nogle af vejene ved at tørre op, men der var fortsat masser af våde og fedtede pletter. Der blev således hårdt brug for regnvejrsdækkene og en stor del af rallyfeltet valgte at gennemføre hele ralliet på denne type gummi. Alligevel kneb det for mange af deltagerne at finde det nødvendige vejgreb. Dette medførte en hel del mindre, men desværre også større afkørsler. - Heldigvis alle uden personskade.

Gruppe N opgør udeblev
En af de første og mest prominente afkørsler i løbet stod Kristian Poulsen og hans Mitsubishi Lancer Evo. 6 for allerede på prøve 2. Også Michael Pedersen i samme biltype måtte en tur ud i botanikken ret tidligt på dagen, hvilket resulterede i et tidstab på ca. 20. sekunder. Alligevel formåede han at hænge godt på. Det blev således Karl-Åge Jensen i endnu en Mitsubishi Lancer , der tog teten og lagde sig i spidsen. Senere på dagen måtte Michael Pedersen udgå efter endnu en afkørsel og dermed udeblev den helt store spændingen i klassen. Gruppe N blev dermed vundet i suveræn stil af Karl-Åge Jensen, som nu for alvor er begyndt at øjne chancen for sit sjette Danmarks-mesterskab. Samtidig indtog Karl-Åge 2. pladsen i generalklassementet.

DM-vinderen gruppe A fundet
Førstepladsen i generalklassementet blev på ligeså suveræn vis indtaget af Jens Mulvad og Niels Jørgen Iversen i deres lynhurtige Toyota Corolla WRC. Afstanden til nr. 2 var på 2 min. 32 sekunder. Dermed har Jens Mulvad scoret de maksimalt mulige 160 point og kan kåres som Danmarksmester i gruppe A for 3. år i træk. På andenpladsen i gruppe A og tredjepladsen generelt kom en stabilt kørende Jørgen Pilgaard i sin Peugeot 306 Maxi, der på trods af kun forhjulstræk ikke var til at slå ud af kurs. I gruppen for biler op til 1400ccm blev endnu en DM-vinder fundet, nemlig talentet Martin Johansen, der ligeledes har vundet med maksimum point 160 efter endnu en klassesejr i Toyota Rally 2001.

Mandefald i gruppe H
Gruppe H var ligeledes præget af mandefald, da 2 af DM-kandidaterne Erik Sørensen, Vauxhall Chevette og Johannes Fraas begge måtte udgå med maskinskade. Dette overlod gruppen til et opgør mellem Keld Seidler og Henrik Jensen. Sidstnævnte placerede sin VW Golf i spidsen af gruppen efter 3 prøver, men måtte til sidst overlade gruppesejren til Keld Seidler og hans Ford Sierra Cosworth med en tidsmargin på 1 min. 31 sekunder. Seidler indtog samtidig 9. pladsen generelt.

De øvrige resultater kan ses på www.kdak.dk/rally01

top

Sidste nyt
26
.09.2001

Løbsledelsen har modtaget et afbud fra svenskeren P.O.Persson i Ford Escort Cosworth. Han er meget ked af at melde afbud, men på grund af motorproblemer er det ikke muligt for ham at stille op i det fynske rally, hvor han med en generel 3.plads gjorde det rigtigt godt sidste år.

Ærgeligt at vi ikke får den farverige svensker at se på Fyn, men vi håber han vil være at finde i startopstillingen ved en senere lejlighed.

top

Pressemeddelelse 3
23.09.2001

Toyota Rally 2001 godt på vej
Med i alt 84 anmeldte rallyteams ved anmeldelsesfristens udløb tegner Toyota Rally 2001 til at blive en stor sportslig succes. Løbsledelsen fra den arrangerende klub KDAK Sport Fyn havde godt nok håbet på lidt flere deltagere, nu hvor jagten på de afgørende DM-point for alvor går ind. Løbet er tællende som årets 5. afdeling af Danmarksmesterskabet i rally og løbets anden etape udgør Toyota Minirally, som er 4. afdeling af DASU Minirally Cup.

Flere udenlandske hold på startlisten
De 84 rallyteams er fordelt med 52, som deltager i DM-rally og 32 hold, der deltager i det efterfølgende minirally. Når starten går fra Odense Idrætshal lørdag morgen den 29. september kl. 08.00 føres feltet an af start nr. 1 Jens Mulvad og Niels Jørgen Iversen i deres Toyota Corolla WRC. Dette hold er igen i år storfavoritter til at vinde Danmarksmesterskabet i grp. A. Det er dog Ove Pedersen, Ringkøbing i en lidt ældre Toyota Celica GT4, som fører mesterskabet i skrivende stund. Med i løbet er også flere spændende udenlandske kørere. Blandt disse kan nævnes svenskeren P.O. Person i Ford Escort WRC. Flere svenske og norske kørere har i år deltaget i det danske mesterskab og har begejstret de danske rallytilskuere med deres fantastisk flotte kørsel især på løst underlag. WRC er for øvrigt en forkortelse for World Rally Car. Disse biler er udviklet specielt til VM-rally og repræsenterer således det ypperste inden for rallybiler.

 Endnu en svensk deltager er Mathias Aronsson i Peugeot 306 Gti, der virkelig giver de danske deltagere i gruppe N kamp til stregen. – Denne gruppe er for de serienære biler og domineres desuden af Karl Åge Jensen, Kristian Poulsen, Michael Pedersen og Kaj Petersen, der alle kører Mitsubishi Lancer Evo. 6. Kampen om mesterskabet denne gruppe er meget åbent, da de 3 førstnævnte blev udelukket fra 4.afdeling af DM pga. tekniske uregelmæssigheder. Alle tre har dog appelleret kendelsen.

De ældre biler og de lokale hold
Ud over de nævnte topnavne i moderne fartmaskiner har Toyota Rally 2001 også deltagelse af en masse ældre, men stadig potente biler. Disse deltager i grp. H, som er for tunede biler ældre end 5 år. Dette mesterskab føres netop nu af svenske Lennarth Eriksson, der kører i en 18 år gammel Opel Ascona, der efter sigende har kørt over 300 rallyløb! I forfølgergruppen efter svenskeren ligger flere andre hold, der kører biler fra dengang baghjulstræk var hvermandseje. Her finder vi Johannes Fraas i Volvo 240 og Erik Sørensen i en Vauxhall Chevette 2.3 HSR.

 Løbet har også deltagelse af en række lokale hold bl.a. Finn Emborg, Fangel  i hans Toyota Corolla GT, der også deltager i gruppe H. For de mindre biler fra 0-1400 ccm køres et separat mesterskab. Her deltager Tage Bo Jensen, Særslev med sin Peugeot 205, samt Søren Jensen, Haarby, der kører Peugeot 106 Kit Car. Disse 2 ligger henholdsvis nr. 4 og 5 i mesterskabet. Sidst, men ikke mindst deltager Rasmus Andersen, Strib med sin Honda Integra type R i gruppe N.

top

 

Pressemeddelelse 2
13.09.2001

Hvor der er vilje, er der vej!
Motorklubben KDAK Sport Fyn´s medlemmer og hjælpere har sammen med sponsorerne for alvor taget arbejdshandskerne på her de sidste par uger op til Toyota Rally 2001. Løbet er 5. afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally og afvikles i og omkring Odense den 28.-29. september. Rallyet forventes at påkalde sig stor tilskueropmærksomhed, nu hvor kampen om DM-medaljerne spidser til. Den helt store tilskuermagnet bliver uden tvivl en centralbeliggende hastighedsprøve tæt ved motorvejen i Industriområdet Odense S.   

Vej anlægges specielt til lejligheden
Hastighedsprøven i Odense S består af Energivej, Handelsvej og Teknikvej. Disse veje spærres i dagens anledning af for al offentlig trafik. Sammen med to industriarealer hos NCC samt Møller og Sørensen Finer A/S udgør de en meget spændende rundstrækning på både asfalt-, beton- og løst underlag. Her skal rallyfeltet køre 3 ½ omgange eller 7,85 km.

For at få banen til at ”hænge sammen” i bogstaveligste forstand, anlægges ca. 150 meter ny grusvej henover et braklagt område, hvor diverse buske og træer må ryddes forinden. Denne ”anlægs-opgave” har Entreprenørvirksomheden NCC med Driftsleder Klaus Mølgaard i spidsen påtaget sig, som sponsor for arrangementet. NCC er en af kvarterets mange større virksomheder. NCC driver her en moderne asfaltfabrik, der er i stand til at fremstille op til 1500-1800 tons asfalt på en normal arbejdsdag. Denne mængde asfalt svarer til, at ca. 60 lastvognstog om dagen kan fyldes. Udover anlæggelse af den nævnte vej er NCC behjælpelig med afspærringsmateriel og stiller som nævnt også deres arealer til rådighed for løbet. 

Forventet tilskuertal: 4-6000
Der ventes ca. 4-6.000 tilskuere på hastighedsprøven i Odense S. En del af disse vil være rally-entusiaster fra hele landet, men der ventes også et større antal tilskuere fra hele Odense. Alle kan se frem til over 3 timers ”live” motorsportsunderholdning af høj karat lørdag den 29. september fra ca. kl. 12.20, hvor prøven åbner. Feltet vil være ført an af DM-favoritten Jens Mulvad i hans lynhurtige Toyota Corolla WRC. Hele arrangementet bliver hjulpet på vej af omkring 300 officials og alene på publikumsprøven i Odense S vil den arrangerende klub KDAK Sport Fyn være til stede med ca. 30 personer, der sørger for at afspærringer og tidtagning fungerer efter hensigten.

top

Pressemeddelelse 1
05.09.2001  

Rallyeliten mødes i Odense
Der er lagt op til fart og spænding med masser af motorbrøl i og omkring Odense den 28.-29. september, hvor Toyota Rally 2001 afvikles med rallycentrum i Odense Idrætshal. Løbet er 5. afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally. Løbsledelsen venter hele den danske rallyelite samt adskillige spændende udenlandske navne til start. Dermed vil feltet komme til at tælle ca. 90 rallyteams, når starten går lørdag morgen den 29. september kl. 08.00. De mange rallybiler vil blive ført an af Jens Mulvad i sin superhurtige Toyota Corolla WRC, der er klar favorit til årets DM-titel.
En del af rallyholdene deltager i et mindre løb i løbet. Sammen med rally-DM5 afvikles nemlig 4. afdeling af DASU Minirally CUP, der køres over en noget kortere distance. 

700 personer tager del i Toyota Rally 2001
Deltagerne medbringer foruden rallybiler også deres servicemekanikere med servicebiler. Dermed vil det totale antal deltagere komme op på 360-400 personer. Hertil kommer ca. 300 officials, der hjælper til med afviklingen af løbet. Der bliver således masser af aktiviteter at se på for alle motorsportsfans. Servicering af rallybilerne under løbet vil finde sted på P-pladsen foran Odense Idrætshal. Her vil det kunne opleves hvordan service lige fra pudsning af vinduer til udskiftning af gearkasser foretages i lyntempo. For de særligt teknisk interesserede vil der i øvrigt også være mulighed for at betragte de mange spændende biler i forbindelse med den tekniske kontrol, der finder sted hos Toyota Odense V fredag den 28. september fra kl. 16-21.

Publikumsprøve i Odense S
Den rigtige rally-action kan opleves bl. a. på de nordfynske veje ved Veflinge og Sasserod, som lægger asfalt til størstedelen af løbets første etape. Herefter returnerer rallyfeltet til Odense, hvor en særlig publikumsvenlig specialprøve afvikles i det nye industrikvarter ved motorvejen i Hjallese, Odense S. I dagens anledning er Energivej, Handelsvej og Teknikvej spærret af og udgør sammen med to industriarealer en meget spændende og krævende rundstrækning på både asfalt-, beton- og grusunderlag, hvor rallyfeltet skal køre 3 ½ omgange eller 7,85 km. Den arrangerende klub KDAK Sport Fyn venter her 4-6.000 tilskuere, der kan se frem til over 3 timers live motorsportsunder-holdning, da prøven afvikles 2 gange i træk fra ca. kl. 12.20.

Slutspurten
Løbets slutspurt er henlagt til Tommerup og omegn. Her køres hovedparten af løbets sidste etape. Der er især lagt op til fart og spænding på Hesbjerg Skov-prøven, der er særdeles bakket og rummer masser af uoverskuelige sving. – Et oplagt sted at hente de sidste afgørende sekunder. Herudover afvikles der specialprøver i Nårup og ved Gundestrup inden rallybilerne returnerer til målet ved Odense Idrætshal kl.18.30.

top

 

chart.dk